‘Wat?! Gaan we nu al naar huis? Hoezo?’
‘Waarom moeten we nu al naar tante Lies? Ik dacht dat dat nog heel lang duurde en zit nu midden in het bouwen van mijn kasteel!’
* Gaan we al naar het feestje?
- Nee schat, nog niet. Dat is vanmiddag pas.
* Ah, maar ik heb er zoveel zin in!
En een kwartier later komt dezelfde vraag nog een keer. En na een half uur nog een keer….Herkenbaar?
Veel (hooggevoelige) kinderen hebben behoefte aan voorspelbaarheid. Weten wat er gaat komen, geeft houvast. Een 6-jarig meisje die ik deze week begeleidde, zei het heel duidelijk: ‘ik vind het gewoon heel fijn als ik weet wat ik kan verwachten.’
En nee, dat kan niet altijd. Er kunnen altijd onverwachte dingen gebeuren waardoor het anders loopt. Maar een beetje houvast, weten wanneer je het een af moet ronden en het ander moet starten, geeft absoluut rust.
‘Maar’, vroeg deze moeder mij, ‘hoe doe je dat dan?’
Daar zijn verschillende manieren voor en is afhankelijk van wat past bij je kind en bij de leeftijd natuurlijk.
Wat vaak goed werkt, is om samen een overzichtje te maken van wat er de volgende dag op het programma staat. Per (school)week een planning maken, is ook een goed idee. Je kunt kiezen voor een overzichtje met tekst, maar is je kind nog wat jonger dan zijn tekeningen meer geschikt. Een krijtbord in je keuken of woonkamer is een perfect middel om de week inzichtelijk te maken.
Tijdens het op bed leggen van de kinderen is een goed moment om even kort de volgende dag door te spreken. Zo weten ze wat er op de planning staat en of dit afwijkt van het normale schema.
Wanneer een jong kind om de haverklap vraagt wanneer jullie nou eindelijk naar dat feestje gaan, kan het werken om bijvoorbeeld aan te geven dat jullie na de middagboterham vertrekken. Een tijd noemen, heeft dan nog niet zoveel zin. Maar een maaltijd, middagslaapje of andere terugkerende activiteit op de dag zorgt ervoor dat je kind ook echt een beeld heeft van hoe de dag eruit ziet en wanneer jullie eindelijk naar dat leuke feestje vertrekken!
En gouden regel, als iets afwijkt van hoe het normaal verloopt: bereid je kind altijd tijdig en goed voor. Laat ze vragen stellen als het niet helemaal duidelijk is en raffel zo’n gesprekje niet af. Geef ruimte voor eventuele gevoelens van spanning en toon begrip dat nieuwe dingen heel spannend kunnen zijn. En een hele belangrijke: omarm de gevoeligheid van je kind, niet alle kinderen houden van verrassingen…..
Bron foto meisje: Gettyimages
Coachpraktijk Samen met Sammie
Postadres: Wolfsdonk 16, 4854 LG, Bavel
Werklocatie: Mathenessestraat 53c, 4834 EA Breda
KvK-nummer 82600376